Digitalisering+3
Välfärdskommissionens avsiktsförklaring – steg i rätt riktning
Regeringen tillsatte Välfärdskommissionen den 19 december 2019 i syfte att hitta metoder för att stärka välfärden.
E-hälsa handlar om att använda digitala verktyg och utbyta information digitalt för att uppnå och bibehålla hälsa och skapa förbättringar för individ, vård- och omsorgspersonal och beslutsfattare. Genom att ta till vara på digitaliseringen kan vi öka kvaliteten, få en mer jämlik vård och använda resurser mer effektivt. Regeringen och SKL har en vision för e-hälsa, som berör både hälso- och sjukvården och socialtjänsten och utgår ifrån att Sverige år 2025 ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter.
Digitalisering+3
Regeringen tillsatte Välfärdskommissionen den 19 december 2019 i syfte att hitta metoder för att stärka välfärden.
Digital infrastruktur+3
Publicerad i Dagens Samhälle 28 september 2020 Den 29 september möts regeringens Välfärdskommission. Då ska digitaliseringens möjligheter för välfärden avhandlas. Kommissionens uppdrag var stort redan före Coronapandemin.
e-Hälsa+5
Den 28 augusti bjöd IT&Telekomföretagen in till ett webbinarium om framtidens teknik i omsorgens tjänst.
Digital infrastruktur+3
Det är dags att ta tillvara på möjligheterna att redan nu bygga en nationell, central, digital infrastruktur som alla enkelt kan ansluta sig till.
e-Hälsa+2
Den 18 mars bjöd IT&Telekomföretagen in till ett samtal med anledning av Utredningen om välfärdsteknik i äldreomsorgen (S 2018:11).
e-Hälsa+1
Ett antal företrädare för företag formerar sedan en tid tillbaka ett informellt nätverk med arbetsnamnet Digitala vårdgivare.
Lars Lundberg
Vi lever i en värld där förändring blivit en del av vår vardag. En tid som präglas av att merparten av globens befolkning fått ökat välstånd och utveckling. Det är genom ny teknik och medicinska genombrott detta skett.
Digitala tjänster+3
Att hälso- och sjukvården står inför stora utmaningar har konstaterats länge. Den ökande andelen äldre med kroniska sjukdomar kombinerat med lägre andel i arbetsför ålder innebär att nya angreppssätt inom vården måste införas.
Lars Lundberg
I förra veckan deltog jag i ett av möte som arrangerades av Region Skåne. Det var ett väldigt intressant möte mellan nutid och framtid, politik och verklighet. Men det var ett möte som än en gång gjorde mig frustrerad och frågande.
Digitala tjänster+3
Det snabbväxande företaget Min Doktor har varit medlemmar i IT&Telekomföretagen i ca ett år, de har sedan start varit väldigt aktiva i Rådet för Välfärdsteknologi.
Lars Lundberg
Idag har Arena Välfärdsteknologi kommit till Skåne och Hässleholm. Tema för dagen är fallprevention ett område som är hett med stort intresse, drygt 70 deltagare från ca 20 kommuner i Skåne.
Lars Lundberg
Efter ytterligare en tid i Bryssel slår det mig som en blixt från en klar himmel: jag inser att de som styr här – EU-kommissionärerna – är precis som stjärnkockar.
Lars Lundberg
EUs normgivningsmakt berör egentligen alla de delar IT&Telekomföretagen jobbar med. Det ligger därför i sakens natur att vi måste ta Bryssel till Stockholm för att driva branschens intressen hemma.
Lars Lundberg
Snart har det gått 18 månader sedan Regeringen och SKL presenterade en gemensam vision för e-hälsoarbetet, som säger att ”Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens och e-hälsans möjligheter i syfte att underlätta för människor att uppnå …
Data+8
Tankesmedjan Digital Utmaning startades av IT&Telekomföretagen i september 2015 och verkade till juli 2017, med uppdrag att lyfta fram, diskutera och problematisera frågor och utmaningar som digitaliseringen för med sig.
David Mothander
Fyra läkare menar på SvD Debatt att sjukvårdsministern har en aningslös syn på e-hälsa, och att denna aningslösa teknikoptimism underblåst av särintressen är ett hot både mot folkhälsa och kostnadseffektiv sjukvård.
Lars Lundberg
Måndagen den 22a maj samlades ett 40-tal IT-chefer och andra digitaliseringsintresserade i Stockholms Stadshus för att få veta mer om den nationella estniska plattformen x-road, en digital portal som täcker i stort sett alla kontaktytor en medborgare kan tänka …