Softhouse lanserar digitaliseringsstöd

Softhouse är ett IT-företag som arbetar med att utveckla mjukvarulösningar till företag och andra verksamheter. Sedan coronavirusets utbrott i Sverige har Softhouse ställt om och erbjudit kostnadsfria webinarier om distansarbete och digitalt ledarskap, vilket tidigare har uppmärksammats inom #vitecherupp. Responsen har varit mycket god och Softhouse har sedan dess lanserat ytterligare engagemang för att stötta branschen.

I början av april var Softhouse med i #vitecherupp och berättade om de kostnadsfria webinarier om distansarbete och digitalt ledarskap som man börjat erbjuda på grund av spridningen av coronaviruset. Webinarierna och de e-luncher som Softhouse också tog fram i början av våren var ett sätt för företaget att bidra till att skapa bättre förutsättningar för ett mer digitaliserat samhälle. Nu berättar Rebecka Lindhe, Chief Marketing Officer på Softhouse, hur arbetet har gått.

– Vi har haft lite drygt 200 deltagare på våra kostnadsfria webinarier. Det har handlat om interna events, digitala frukostar och evenemang efter jobbet där vi försöker hjälpa våra kunder att förflytta sig digitalt. Initiativen har gått jättebra och vi har haft väldigt bra uppslutning. Det har också varit kul att vi har fått väldigt fin respons på det vi har gjort, säger Rebecka Lindhe

Sedan april har Softhouse också lanserat nya engagemang för att stötta branschen, däribland ett initiativ som heter utvecklingshjälpen. Med utvecklingshjälpen vill Softhouse erbjuda hjälp med digitalisering genom en tävling som går ut på att man kan ansöka om hjälp från en av företagets utvecklare.

– Vi är ett mjukvaruhus och under den här våren har vi funderat på vad vi kan göra för att bidra till att andra bolag kan komma på fötter. Det landade i detta erbjudande där vi kan hjälpa till med digitalisering, berättar Rebecka Lindhe.

Såväl start up-bolag, som större bolag och privatpersoner kan anmäla sig. Softhouse väljer sedan ut ett projekt och kommer att arbeta med det under hösten. Ansökan öppnades för en månad sedan och kommer att vara öppen under juli. Många av de som ansökt har en befintlig tjänst som man vill vidareutveckla, men förslagen kan också vara idéer på att bygga något helt nytt.

– Vi är duktiga på att bygga allt digitalt och tanken är att vi ska kunna bidra med vår expertis för att hjälpa till att ta fram nya funktioner. Vi vill verkligen bidra och dra vårt strå till stacken. Om alla hjälps åt kanske vi kan komma lite starkare ur det här, avslutar Rebecka Lindhe.