Baraprata – mötesplatsen för att stötta varandra

Baraprata.se är en gratis telefonitjänst som ska underlätta för personer som känner sig isolerade, stressade, eller bara vill lätta på sitt hjärta på grund av coronaviruset. Med hjälp av volontärer som kan lyssna och stötta, stödjer Baraprata människor med olika livssituationer. Bakom Baraprata står telekomföretaget Unicorn Telecom.

Baraprata kan i dagsläget ta emot 120 samtidiga samtal och erbjuder både privata samtal och gruppsamtalsrum. I och med att tjänsten sker över telefon är den tillgänglig för alla. Helena Åsberg, vd på Unicorn Telecom berättar om tjänsten.

– I Sverige finns cirka 18 miljoner telefoner, vilket gör att alla behövande som har en telefon kan ringa in för att prata av sig. Vi märker på våra volontärer hur mycket denna möjlighet betyder för de som ringer in. Det är också en stor spridning i ålder bland de som har hört av sig. Den yngsta som behövt prata med oss var 11 år och den äldsta var över 80 år.

Sedan tjänsten startades har det varit tydligt att det är väldigt få personer som pratar om själva coronaviruset, utan snarare om dess konsekvenser. En stressig hemmamiljö kan leda till våld och bråk inom familjen. Och om unga känner stor stress hemifrån finns det också en risk att man tar med stressen till skolan. Stressen påverkar såklart ungas psykiska hälsa, men kan också vara en orsak till att det uppstår mobbing i skolan.

– Framför allt hör vi mycket om depressioner och medicinering i våra samtal. Våra volontärer ger information och uppmuntrar de som behöver det att ringa vårdlinjer, som till exempel 1177, 112 och lokala vårdcentraler. Det är första gången vi gör en tjänst som berör oss så mycket och så djupt, säger Helena Åsberg.

När spridningen av coronaviruset började bli märkbart även i Sverige, mobiliserade Unicorn snabbt för att få upp sidan Baraprata. På bara fyra veckor ordnade man kodning, hemsida, sociala medier, annonser, mediaköp och back office-funktioner. Vid sidan av det tekniska arbetet sökte företaget under denna tid även volontärer för att ta de inkommande samtalen. Den tredje april körde man sedan igång med Baraprata.

– Vi lade all annan aktivitet åt sidan eftersom situationen kändes så extraordinär. Genom att besökare delar tips med varandra om hur man kan hantera vardagen under coronapandemin hoppas vi kunna förbättra människors psykiska ohälsa, säger Helena Åsberg.

För att Baraprata ska kunna överleva och ge fler behövande hjälp söker man nu finansiellt stöd. På Barapratas önskelista står bland annat webbutveckling och exponering. Bland annat för underlätta så att de som hellre vill klicka på skärm för att komma in på Baraprata kan möta de som helst slår ett telefonnummer.

– Det känns otroligt bra att kunna göra skillnad för så många. Att ge människor som är ensamma möjligheten att hitta nya vänner värmer mycket. Det är vad som ger kraft att fortsätta, vilket vi också hoppas att vi kommer kunna göra. Vi söker nu en organisation som vill köra en egen Baraprata och som är intresserade av att sätta upp tjänsten som en white label-produkt. Vi bryr oss och tänker inte sluta med det, säger Helena Åsberg.