Magnus Larsson minns tiden före Excel

Magnus Larsson har varit i IT-branschen i mer än 40 år. Han har gjort en resa med ett företag som har gått från noll till hundra och är stolt över det han har åstadkommit. I våras lämnade IT&Telekomföretagens styrelsen efter många år.

Under 70-talet startade Magnus Larsson tillsammans med en vän deras första företag. Bland annat tog de agentur på en streckkodsmaskin för kassaapparater. På den tiden märktes varorna direkt ute i butikerna till skillnad från i dag.

– Det blev aldrig någon succé. Apparaten vägde alldeles för mycket, säger Magnus Larsson.

Amerikanen visade framtiden

Men tack vare företaget fick Magnus Larsson och hans vän en förfrågan. Amerikanen Robert Wickham ville komma till Sverige och föreläsa om mikrodatorer.

– Vi tyckte att det lät väldigt spännande. Tillsammans med Svenska Samfundet för Informationsbehandling lyckades vi locka höga IT-chefer, säger Magnus Larsson.

Under föreläsningen visade Wickham en overheadbild på mikrodatorn Apple II, en på kalkylprogrammet VisiCalc och en skiss på en modern organisation. Sedan konstaterade han att i mellanleden i en organisation kommer datorerna användas som beslutshjälpmedel.

– Jag och min vän stod och iakttog. Hur reagerade publiken? De skakade på huvudet och tyckte att detta var trams. Det här var ju inga stora datorer som de var vana vid, säger Magnus Larsson och fortsätter:

– Men jag och min vän såg ljuset. Det var upprinnelsen till det hela. Det var kul, för vi hade ju rätt.

Programvaruhuset Expander

1983 startade Magnus Larsson med tre vänner bolaget Programvaruhuset Expander. Det var i samma veva som persondatorn lanserades. Och företagets affärsidé var att sälja standardprogram. Det var tufft men företaget växte hela tiden.

– Till slut insåg vi att branschen var så pass internationell att för att klara sig behövde man slå sig samman med de som ville expandera i Europa, säger Magnus Larsson.

Spännande att se vad som händer med organisationer när de går från noll till hundra

– Jag har gjort en resa med ett bolag som har gått från noll till hundra. Jag har rattat bolag i åtta länder med sex miljarder i omsättning och 650 anställda. När jag slutade i början på 2000-talet tjänade alla regioner pengar, säger Magnus Larsson.

Vägen in i IT&Telekomföretagens styrelse

1986 började Magnus Larssons engagera sig i branschfrågor. Fram till 1991 satt han som ledamot i Leverantörsföreningen LKD, föregångaren till IT&Telekomföretagen. Senare återvände han till förbundets styrelse. En händelse som Magnus Larsson minns särskilt väl är debatten om bildskärmar som blossade upp i slutet av 80-talet. Några forskare hävdade att magnetfälten från dem var farliga.

– Lärdomen av det var att vi gjorde fel inom branschen. Vi gjorde som många andra och gick i försvarsposition. Våra duktigaste experter klev fram och avvisade bestämt påståendena med hjälp av forskning, säger Magnus Larsson.

Men debatten avtog inte. Istället intensifierades den. Det som fick branschen att tänka till var Statskontorets dåvarande generaldirektör Claes Örtendahl.

– I tidningen hade han skrivit att det spelar ingen roll om det är farligt eller inte, men hans medarbetare blev sjuka av oro. Själva oron var något man var tvungen att göra något åt, säger Magnus Larsson.

Slåss inte mot väderkvarnar

Branschen valde då att införa kopparnät i bildskärmarna som bröt av fälten.

– Det visade sig att det var ett fantastiskt smart sätt. Tjänstemännens centralorganisation började märka skärmarna som hade nätet inbyggt. Det här blev stort och företagen började tjäna detta, säger Magnus Larsson och fortsätter:

– Vi tänkte fel från början och slogs mot väderkvarnar. Vi måste lyssna på kunden, även om de har fel ibland. Och det blev bra i slutet och ett säljargument utomlands, säger Magnus Larsson.

Engagemanget i Svenskt Näringsliv

Under senare år har Magnus Larsson varit engagerad i Svenskt Näringsliv. Han menar att företagens utmaningar till 98 procent är det samma. Det handlar till exempel om skatter, arbetsgivaransvar, krångliga regler, offentlig upphandling och sist men inte minst kompetensförsörjning.

– Jag är glad över att ha varit med och bidragit till något som alla företag oavsett bransch drar nytta av. I slutänden ror vi alla i samma hav, säger Magnus Larsson.