Tillvaron enligt Anima: Uppkopplad men inte distraherad

På en av de första riktiga sommardagarna i maj besöker IT&Telekomföretagen medlemsföretaget Anima i Malmö. Kontoret ligger i Kockums gamla lokaler och rummen är döpta efter olika ubåtsmodeller. Det är högt i tak, ljust och luftigt.

Fredrik Rosén som är CFO tar emot oss i hallen, där en stor skylt är uppsatt med texten Kronaby Sweden. Det är ett varumärke för uppkopplade klockor som är Animas främsta produkt, och det växer så det knakar.

Anima grundades av en handfull ingenjörer från Sony Mobile efter att delar av verksamheten lades ner i Lund. Eftersom de tidigare hade arbetat med mobiltelefoner var de mycket skickliga på att konstruera tekniska lösningar på nästan mikroskopisk nivå. Sony Mobile hade även arbetat med att ta fram olika uppkopplade klockor, men ingen av dem liknade vad som blev Kronaby. Med den kompetensen i ryggsäcken var det inte svårt att hitta nytt kapital för att grunda företaget och för att få det att växa. Det har gått mycket fort, och Anima har tagit hela klockvärlden med storm.

Uppkopplad men inte distraherad

I konferensrummet Neptun II berättar Fredrik Rosén passionerat om klockorna. Nyligen publicerades en reklamfilm där hela konceptet presenteras. Det är skådespelaren Matias Varela som är centralgestalten i filmen; han har blivit Kronabys nya globala ansikte utåt. Tanken är att man ska fortsätta vara uppkopplad, men inte distraherad. Klockan är diskret utformad, på alla sätt. Vid första anblick ser det ut som en klassisk modell, men den ger ändå signaler om det viktigaste som händer runtomkring genom att vara uppkopplad till mobilen. Anima har genom Kronaby praktiskt taget startat en revolution mot en värld där varje människa är gömd framför den egna mobilskärmen.

Fredrik Rosén berättar att medlemskapet i IT&Telekomföretagen har kommit väl till pass eftersom företaget har vuxit med en sådan hastighet, och det har funnits ett intresse av att ha goda avtal på plats genom hela processen. Den största utmaningen för Anima framöver är att behålla spetskompetensen företaget besitter, och hitta nya begåvningar. Företagets intressen ligger därför helt i linje med det påverkansarbete som IT&Telekomföretagen ägnar sig åt. Senast i höstas presenterade IT&Telekomföretagen en rapport om att 70 000 IT-experter kommer att saknas i Sverige. Fler borde komma till Sverige, och de som redan är här borde stanna.