IT&Telekom­företagen – raka vägen genom bruset

”Utan hopp, och utan att ha någon riktig plan längre, försökte Arthur och Fenchurch tränga sig fram genom folkmassan, men eftersom hela folkmassan försökte tränga sig fram genom folkmassan, så kom de ingen vart”

Citatet ovan är från Liftarens Guide till galaxen och illustrerar rätt väl utmaningen som IT&Telekomföretagen står inför. För ett par år sedan kämpade branschen för att inte betraktas som ett särintresse – för digitaliseringen var redan då en allomfattande och samhällsförändrande kraft som inte kunde begränsas till en viss del av ekonomin – men i dag handlar det mer om att hitta rätt väg framåt utan att fastna i trängseln. Denna uppgift är helt central för oss på IT&Telekomföretagen. Det är nämligen på det sättet vi levererar nytta till medlemmarna; vi behöver vara bäst på att tränga igenom bruset, vara med i händelsernas centrum och sätta agendan.

Mitt in denna trängsel har jag nu haft förmånen att verka som förbundsdirektör på IT&Telekomföretagen i ett års tid. Utöver att det har varit fantastiskt kul, har det varit ett både utmanande och lärorikt år.

När jag blickar tillbaka finns det mycket att vara stolt över: IT&Telekomföretagens aktivitetsnivå har under det gånga året varit mycket hög, och det kan man läsa allt om i vår verksamhetsberättelse. Det är uppenbart att vi får tillträdde till rätt forum, vi får erkänsla för det vi gör och vi ser resultat. Som branschorganisation klarar vi av att göra sådant som är svårt, om inte omöjligt, för enskilda företag. I mångfald och gemenskap får vår organisation en oerhörd styrka, som ger oss mycket pang för pengarna, och det är nödvändigt för att vi ska kunna fullfölja uppdraget på ett bra sätt.

En grundläggande förutsättning för vår förmåga att förändra samhället till det bättre är att vi representerar många företag. En hög medlemsnytta är därför avgörande, inte bara för befintliga medlemmar utan även för framtida. Det är viktigt att fler företag blir en del av vår organisation, och vi behöver anpassa oss för att tillfredsställa ett bredare behov. Vi noterar ett antal relevanta trender att hålla ögonen på: Dels ser vi en transformation där stora företag med många anställda rationaliserar och blir spetsigare, dels ser vi en utveckling där många nya startups grundas. Dessa nya företag kommer att vara en viktig del av framtiden, och därför måste vi underlätta för dem att bli en del av vår gemenskap. Den rabatt på medlemsavgiften som årsmötet har beslutat om är ett uttryck för detta. Men vi behöver göra mer. Vi måste anpassa vårt erbjudande till deras vardag. Svårigheterna de ofta har, att avsätta tid och resurser, är en fråga som kommer att behöva hanteras framöver.

Men jag är också övertygad om att det är viktigt att i högre utsträckning fokusera på att få ut våra budskap i bredare kretsar. Arbetet som görs i våra medlemsråd eller på kontoret är i världsklass. Det är när vi berättar om det som vi verkligen får avsättning på investeringen, och det är då som vi klarar av att sätta agendan. Ett tydligt exempel är den rapport som IT-kompetensrådet var med och tog fram i höstas, som nu har fått eget liv. Uppgiften att 70 000 IT-experter kommer att saknas år 2022 återfinns nu lite varstans. Ibland refereras det till oss, ibland inte. Det avgörande är dock att vi är delaktiga och framgångsrika i att lyfta rätt frågor på agendan. IT-kompetensbristfrågan är en sådan, men det finns även andra som behöver sättas i rampljuset.

Vårt framgångskoncept ligger i att ständigt utvärdera vilken nytta vi gör, och att vi inte rygga undan för det nya. Det är genom att låta arbetet präglas av kreativitet och nytänkande som vi kan hitta innovativa vägar genom bruset och folkmassan. Det är vad vi ska ägna oss åt under det kommande året. Och jag kan inte nog understryka hur mycket vi välkomnar inspel från er, våra medlemmar, på vad det är vi borde prioritera framgent och vilka vägar vi borde välja.